maanantaina, helmikuuta 05, 2007

Cuvia kentälle

Microsoftin perustajan Bill Gatesin mukaan internet tulee mullistamaan käsityksemme televisiosta muutaman vuoden kuluttua."Viiden vuoden päästä nauramme sille, mitä nyt kutsumme televisioksi", Gates täräytti World Economic Forum -tapahtumassa uutistoimisto Reutersin mukaan.

Photobucket - Video and Image Hosting

Sähköisen Informaatiojärjestelmän rakentamisesta VT varrelle ollut työn alla vuodesta 2004. Kehitystyö käynnistyi paljon aikaisemmin. Avainsanoja ovat PAIKALLISPURKIT ja SUURKUVANÄYTÖT sekä paikallinen sisältö.

Olemme tutkineet tätä kenttää pitkään ja näemme tässä madollisuuden laajaan liiketoiminnan kehittämiseen. Menemättä yksityiskohtiin, tässä listaan keskeiset vaiheet:

  1. Esiselvitys 2004
  2. Jatkovaihe 2005
  3. Pilottituotannon käynnistymisajankohdaksi suunniteltiin 2006
  4. Ensimmäisen nollasarjan tekoon päästänee vasta 2007/2008

Pohdimme parhaillaan erilaisia tapoja asian liikkeellepanemiseksi. Informaatiojärjestelmän alkutyön impulssit ovat P-K:sta. Päätin blogissani herätellä asiaa uudelleen henkiin. Tähän liittyy paljon taustatietoja, jonka läpikäynti on paikallaan vasta, kun tiedämme, onko mahdollisesti luotavissa tarvittava tahtotila uuden liiketoiminnan käynnistämiseksi.

Meidän nykyiset toimipaikat ovat L ja S, J on toimintamme kannalta matkan varrella.

Avainasioita:

  • IPTV (IP-television)
  • Visual Radio (mobile-TV)
  • Paikallispurkki ja paikallinen sisältö
  • User Generated Content (vrt. YouTube, Google Video yms. mutta meidän hahmottamassa mallissa painopiste on paikallisuudessa)
  • Käyttökohteita ovat julkiset tilat, kaupat, näyttelyt, pitkät huoneet, valtatiet (Road Information System, Large Screen Signage)
  • Lähestymme asiaa sisältötuotannon näkökulmasta, olemme kehittäneet hajautetun tuotantomallin kustannustehokasta toimintaa varten
  • Ideaan liittyi myös rajat ylittävä yhteistyö venäläisten kanssa
  • Näemme tässä (RIS, LSS, CuVia) mahdollisuuksia kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseksi


Tätä kirjoittaessani tutkailen myös omaa tahtotilaa. Olemme testanneet CuVia toiminnan, kehittämisen ja sisältötuotannon vaiheita hajautetun ja verkottuneen social collaboration ja yhteisömallien pohjalta vuodesta 1998. Käytäntöön viemisen tekniset edellytykset mahdollistuivat taloudellisessa mielessä 2004 vaiheilla, kun laajakaistayhteydet halpenivat ja levisivät maassamme ja muualla maailmassa (Vertaa YouTube kehitykseen v. 2005 jälkeen). CuVia, RIS, LSS liittyvät samat elementit:

  1. User Generated Content Creation (UGC) tuli mahdolliseksi, kun digikamerat ja videokamerat halpenivat
  2. Sisältötuottajien koulutusta on Suomessa paljon, mutta heitä työllistivät lähinnä organisaatioitaan ohentavat YLE, MTV, Nelonen yms.
  3. Riippumaton – Independent – tuotanto on meillä hyvin vähäistä, pystymme CuVia kautta luomaan uudenlaisia viestintäkanavia ja työllistämään osaajia

MISSÄ OVAT VIENTIMAHDOLLISUUDET?


  1. Eikö tämä ole paikallista toimintaa? Miten tällainen toiminta on vietävissä?
  2. IPTV mahdollistaa aivan uudenlaisen kansainvälisen viestintäyhteistyön
  3. CuVia toimintaan voidaan kombinoida kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä (Content Mashup)
  4. Verkon yli tapahtuva sisältöjen siirtäminen on nähtävä logistisena operaationa ja verrattavissa kehityskulkuun, joka synnytti YouTuben
  5. Käytän YouTube esimerkkinä asian selventämiseksi, emme tavoittele samaa (siihen on Suomessa jo olemassa mm. IRC-Galleria)
  6. Paikallispurkki informaatiojärjestelmäidean ydin on PAIKALLISUUDEN + KANSAALISEN (valtatie) + KANSAINVÄLISEN yhdistämisessä

MILLAISTA LIIKETOIMINTAA?

  1. Ensin kourallinen
  2. Pk-yritys viidessä vuodessa
  3. Kasvu perustuu uusiin ideoiden syntyyn operaation sisällä: mobile – web 2.0 – digi-tv convergenssia hyödyntämällä
  4. Miten tämä eroaa kännykkäkuorien tekemisestä? Miten kustannustasomme kestää?
  5. Nokia tarvitsee tulevaisuuden bisneksiin myös kansallista sisältöä, tässä mukana olevat toimijat voivat syöttää sisältöä moniin kanaviin (maailmaan syntyy miljoonia paikalliskanavia (korttelit, kylät, talot, yhteisöt, kaupat, hotellit, päiväkodit, koulut, kunnantalot tarvitsevat omansa), jotka vaihtavat keskenään myös eksoottista ulkomaista tulevaa tuotantoa
  6. Maantieteelliset ja kulttuuriset rajat murtuvat: missä on ideaa, kreatviisuutta yms. vetää huomiota puoleensa

LIIKETOIMINTAMALLI

  1. Ensin projektitoiminnan kautta nollasarja: verrattavissa vaativien tuotekehityspalvelujen myyntiin
  2. Sisältöjen ja pikauutisten myymistä erilaisille välineille ja kanaville (mobile-tv, paikallispurkit, kansalliset, kansainväliset)
  3. Vertaa iTunes ja muihin vastaaviin


Photobucket - Video and Image Hosting


ONKO TÄSSÄ IDEAA?

Ajallisesti CuVia toiminnan käynnistäminen on nyt vieläkin helpompaa, koska suurkuvanäytöt ovat entistä halvempia, digi-tv:n lanseeraaminen mahdollistaa sisältöjen siirron koteihin.

Olemme miettineet, miten CuVia pystyyn panemisen riskirahoitus järjestetään ja tutkimme alan kehitystä Web 2.0 näkökulmasta. CuVia ei tallaa Google, Apple, Nokia, YouTube tms. varpaille CuVia katsoo toiseen suuntaan: globaalista paikallisuuteen. Systeemi toimii tietoteknisesti ja logistisesti:

  • monesta yhteen (YouTube)
  • toimii myös monesta moneen (Paikallispurkki – tai iPod) TÄMÄ ON INFORMAATIOJÄRJESTELMÄN YDIN
  • monimutkaistako? Elämä on!
  • toteutettavissa? Olemme kokeilleet kaikkia vaiheita käytännössä vuodesta 2002
  • esteet? normaalit start-up -esteet
  • onko sijaintikriittinen? ei ole, siksi J. sopii
  • kansainvälisyys: eilen juttelin aiheesta Bangladeshiin mm. osana lentoyhtiön markkinointia (en aio täsmentää)
  • tulevaisuuden kumppaneita voivat olla Nokia, Yle, MTV 3, Tiehallinto, matkailu, incoming toiminta, lento- ja halpalentoyhtiöt, Google, YouTube
  • Bangladeshissa: paikallinen informaatiojärjestelmä, johon syötetään sikäläistä paikallistietoa. Paikallispurkki kompensoi laajakaistayhteyksien puutteen (päivitys CD)
  • Silicon Valley: Demo Information Sytem
  • CuVia ratkaisu on universaalinen, hajautettu ja kytkee aina paikallisuuden mukaan
  • Kunta saa oman sisäisen paikallistelkkarin (kunnantalo, kirjasto, uimahalli…)
  • Miten katsotaan? Digi-TV, multimediakännykkä, PC, MAC tai AppleTV
  • Tehdäänkö kaikki täältä? Suomesta tms.? Ei suinkaan. Ydinosaaminen olisi ”täällä”, paikalliset toimijat tuottavat lisäarvon (Added Value)
  • Kopioitavissa? Ehdottomasti. Kaikki on? Mutta kompleksiset asiat eivät kiinnosta massatuotteiden valmistajia
  • Aikakriittisyys? Ei ole. Toimii nyt, 2008, 2010, 2015
  • Mikä estää toteutuksen? Ei käytännössä mikään
  • Mitä pitää kehittää? Tekninen infrastruktuuri paranee laajkaistoittumisen ja näyttölaitteiden halpenemisen myötä, CuVia peruslogistiikka on yksinkertaista, hallinnassa jopa kannettavan tietokoneen kautta, mutta tehokkaammilla laitteilla toiminta pyörii teollisemmin
  • Kenellä on? Vatikaanissa sovelletaan kapeasti samankaltaista ideaa
  • Bolognassa on kokeiltu korttelitelevisiotoimintaa
  • Kilpailijat? En pysty nimeämään ketään (CuVia on autotalliasteella olevaa toimintaa, joka vaatii viitseliäisyyttä, paikallisuus rajoittaa massalevitystä)
  • Uhkakuvat? ei edes ilmaston lämpeneminen estä toimintaa, päinvastoin
  • Millaiset ruudut? multimediakännykät, pc, digi-tv ja 100” suurkuvanäytöt
  • Ansaintalogiikka pitkällä tähtäyksellä:

1. 10 000 ohjelmapätkää x N x (100 – 500 euroa per kappale) = Whatever euros

2. Useita eri malleja tarjolla

Photobucket - Video and Image Hosting
Lähetä kommentti