maanantaina, helmikuuta 18, 2008

Muotiblogit vetävät lukijoita Ruotsissa

Muotiblogit Suosittuja Ruotsissa

Yllätyin viestistä, jonka sain Jaikun kautta viikonlopun aikana. Nuorten naisten käynnistämät muotiblogit ovat iskeneet kansakunnan tajuntaan yllättävällä vahvuudella.

Suomessa vieraili taannoin Ebba von Sydow, jota lukee 70 000 lukijaa viikossa. Mutta joukossa on 17-vuotias blondi, joka kerää 150 000 lukijaa per viikko.

visualradio @kalstrom, en av era svenska modebloggare besökte Finland för en tid sedan. Vad förklarar 130 000 läsare per vecka? Det var Ebba von Sydow, men har ni flera?

Sinikeltaiset tyttöblogit olivat viikonlopun aikana TV4:sen ohjelmassa. Vilkaisin juttua ja katsoin muutamia blogeja. “Modebloggarna” läpimurron rakentaminen alkoi Ruotsissa vuonna 2004 blogiseminaarin yhteydessä.

Meillä ei mielestäni ole vastaavanlaista kulttuuria. Tjej-blogeja on tietenkin kritisoitu: ne ovat pelkkää pintaa. Mutta poliitikot ja business-lehdet joutuvat tosissaan miettimään, miksi kouluikäisten tyttöjen muoti-, vaate-, pukeutumis-, kenkä-, parfyymiblogeja luetaan ja kommentoidaan vilkkaasti.

Muotibloggaajien pioneereja on tummatukkainen insinööri, joka lähti Ringhalsenista ja ryhtyi bloggamaan. Sujuvasanainen ja itsevarma blondi aloitti bloggaamisen 14-vuotiaana ja pyörittää nyt 17-vuotiaana menestyvää PR-firmaa. Raha tulee Googlen tavoin mainoksista.
Ruotsin TV4 ohjelmasta näkee, että meillä on opittavaa heiltä. Bloggaajien seuraava sukupolvi nousee ehkä meilläkin naisten keskuudesta.

Ketä kiinnostaa “puutullit”, jos tarjolla on pikkutuhmaa pukeutumista ja tyyliteltyä tekstitystä nuorten ihmisten viileestä ja puolivillistä hauskanpidosta. Tytöt eivät häpeillee sitäkään, että blogeilla tehtiin rahaa.

Veckan Affärer kommentaattorin mielestä nämä uudet mediakohinan synnyttäjät saattavat tehdä paljon enemmän rahaa tulevaisuudessa. Ensin maine, lukijat ja raha seuraa perässä. Tällaista menoa länsirintamalla.

Ei kommentteja: