torstaina, maaliskuuta 06, 2008

Verkon yhteisöllisyys haastaa yritykset / Työ ja Ura / Digitoday

Digitoday Verkon yhteisöllisyys haastaa yritykset / Työ ja Ura /: Gartner opasta "Verkon yhteisöllisyys haastaa yritykset" Yritysten pitäisi vähintäänkin tutkia sosiaalisten ratkaisujen käyttöä, vaikka niitä ei heti asennettaisikaan, Gartner arvioi. 3.3. klo 11:22 Yritykset eivät voi ummistaa silmiään kehitykseltä, missä internet muuntuu entistä yhteisöllisemmäksi ja sosiaalisemmaksi. Erilaiset yhteisötekniikat alkavat olla yrityksissä välttämättömiä, mutta haasteita piisaa.

Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan sosiaaliset softateknologiat ovat entistä enemmän tarpeen esimerkiksi yhteistyön tukemisessa ja vahvistamisessa yrityksissä. Yritysten ei tulisi torjua tätä web 2.0 -kehitystä pelkkänä muoti-ilmiönä tai uhkana yleiselle tuottavuudelle.

Helge: Torjuntaan syyllistyvät monet suuryritykset, jotka eivät salli blogeja, Facebookia, yhteisösivuja. Puheissa ollaan innvatiivisia, mutta teoissa menneisyyteen tukevutuvia.

Mutta keskusteltuaan eri asiakkaidensa kanssa, Gartner on tunnistanut viisi erityistä haastetta sosiaaliseen softaan liittyen.

Useilla organisaatioilla on esimerkiksi halua syleillä sosiaalisia ratkaisuja, mutta web 2.0:n hypetys hämmentää. Miten asiasta saataisiin nyhdettyä todellista arvoa liiketoiminnalle? Gartnerin mukaan kaikkien organisaatioiden tulisi vähintäänkin tutkia asiaa, vaikka se johtaisikin vain "odotellaan ja katsellaan" -strategiaan. Tällainen strategia ei kuitenkaan saa olla "jätä se huomiotta ja se menee ohitse" -strategia.

Helge: Kulttuurinen muutos ei tapahdu hetkessä. Sosiaalisen Median ROI vaatimus tuntuu yhtä järkevältä kuin ruoka- ja kahvitunnin poistaminen. Suomalaisille turhan lörpöttämisen hyväksyminen on erityisen vaikeaa.

Toinen Gartnerin mainitsemista haasteista koskettaa kulttuurimuurien ylittämistä. Yritysten voi olla vaikea motivoida laajoja työntekijäjoukkoja aktiivisiksi sisällöntuottajiksi sosiaalisissa ratkaisuissa. Sen sijaan, että ohjelmistot vain asennettaisiin ja sitten odoteltaisiin käyttäjiä, Gartner neuvoo satsaamaan aikaa ja voimavaroja sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton suunnitteluun ja kehittämiseen.

Helge: No jaa!

Kolmas haaste koskee yksityisyyttä. Esimerkiksi Facebookin ja MySpacen kömmähdykset yksityisyydessä huolestuttavat yrityspomoja. Mutta heidän kannattaa muistaa, että nämä palvelut toimivat mainosrahalla, kun taas yrityskäyttöön tarkoitetut sovellukset ottavat yksityisyyden useimmiten paremmin huomioon.

Helge: Sisäinen verkko, Intranet ja täysin avoin toimintaympäristö vastakkain...

Sosiaalisten ohjelmistojen käyttäjien käyttäytyminen aiheuttaa omat ongelmansa. Huonoa käytöstä tulee esiintymään, ja asia pitää ottaa ennalta huomioon muun muassa sovellussuunnittelussa. Yritysten tulisi tasapainottaa massayhteistyön tuomat hyödyt huonon käytöksen aiheuttamien riskien kanssa.

Helge: Hyvät tavat tarpeen kaikessa sosiaalisessa toiminnassa.

Viides ja viimeinen Gartnerin tunnistamista haasteista liittyy oman ajan ja työajan hallintaan. Organisaatioiden pitää osata ottaa huomioon virtuaalistuva ja entistä löyhempirakenteinen työympäristö. Työntekijöiden tuottavuuden arvioiminen ei enää onnistu vanhoin konstein.

Helge: Uusi organisaatio ei enää kaavoitu laatikkoleikkiin.



Lähetä kommentti