maanantaina, maaliskuuta 24, 2008

Yritysviestintää uudessa tilanteessa

Mitä jos yrityksen viestintä ei tavoita kohderyhmä, jos viesti ei mene perille, maine rapautuu ja imago saa kolhuja?
  1. Tunnusta ja pistä oikeasti kaikki peliin heti
  2. Älä kiemurtele
  3. Älä sorru "ilettävyyksiin"
Miten yrityksen pitäisi valmistautua vaikeisiin asioihin? Kuinka yrityksen viestinnästä vastaavien tulisi toimia kriisitilanteissa? Niitäkin aina tulee.
  1. Pitäisikö viestinnän suuntaviivat kirjata paperille?
  2. Monellako ne ovat kauniisti pölyyntymässä arkistoon piilotetussa mapissa?
  3. Kriisiharjoituksia ei ole harjoiteltu
  4. Mitä sanot, kun media pyytää kommenttia yllättävässä tilanteessa?
Yritysten sidosryhmien määrä kasvaa. Asiakkaiden ja henkilöstön lisäksi viestinnässä on usein otettava huomioon vaikkapa viranomaiset ja kansalaisliikkeet. Eikä yksi ja sama viesti uppoa näihin kaikkiin.

Sidosryhmien määrän lisääntymisen lisäksi itse viestinnän kenttä muuttuu. Maailma on nyt tykkänään toisenlainen kuin vaikkapa muutama vuosi sitten.
  1. Ohjeet laahaavat jäljessä
  2. Tieto liikkuu nopeasti verkossa
  3. Erilaiset intressiryhmät pystyvät käyttämään sitä hyväksi
  4. Joukkoliikkeissä on usein ambitioita, jotka aktivoituvat "sopivan tilaisuuden" tullessa
  5. Hälytyskellojen pitäisi soida, kun yhtäkkiä tapahtuu paljon laajalla rintamalla
  6. Kuka osaa manipuloida ja kärjistää taitavasti?
  7. Yritysviestinnästä sellainen taito usein puuttuu
  8. Yritysjohtajat eivät ole valmistautuneet julkisiin hyökkäyksiin
Johtajille on opetettu, että kun kyseessä on vaikeat asiat, tunteet on jätettävä viestinnästä pois. Olisi syytä opetella pehmeämpiäkin toimintatapoja. Emme nähneet Stora Enson Karvisen kyynelehtimistä.
  1. Viestintäämme vaivaa tunneköyhyys
  2. Julkisuus vetoa tunteisiin
  3. Lööppilehdistö kaipaa verta, hikeä, surua ja kyyneleitä
  4. Asiaviestintä jää helposti altavastaajan asemaan
Yritys ei toisaalta voi varmistua siitä, että "kaikki menee niin kuin yrityksessä suunnitellaan". Median hallinnasta on turha uneksia.
  1. Miten vääristymiset vältetään?
  2. Viestintäosaamista johtoryhmiin
  3. Viestinnän työkalut kuntoon
Aineettoman pääoman merkitys kasvaa. Yrityksen maine on osa tätä aineetonta pääomaa. Mainepääoman osuus voi olla jopa kolmannes yhtiön koko markkina-arvosta.
  1. Älyllinen pääoma (osaaminen)
  2. Materiaalinen ja taloudellinen pääoma (tuotteet, varasto, kiinteistöt, koneet ja laitteet)
  3. Mainepääoma
Finnair on hoitanut vaikeita tilanteita hyvin. Jukka Heinosen avoimuutta kiitellään. Johdon kasvojen tuominen ajankohtaisohjelmaan keskustelemaan "myöhästymisistä" ja "huolto-ongelmista" toi pisteitä Finnairille.

Ei kommentteja: