perjantaina, huhtikuuta 04, 2008

Call Waves Solutions Finland Mikkeliin

Matkailu avartaa. En ole kirjoittanut usein Mikkelistä. Pari vuotta takaperin kerroin jotain viljasiiloista, joihin mikkeliläinen arkkitehti suunnitteli asuntoja. Mitä hankkeelle on tapahtunut?

Nyt Mikkelissä luvataan maalaiskunnan entiselle kunnantoimistolle uutta käyttöä. Virkamiesten tilalle tulee Call Center eli yhteyspalveluja tarjoava varkautelainen yritys.

Call Waves Solutions Finland Oy perustaa yhteyspalvelukeskuksen Mikkeliin. Lehtitietojen mukaan asiakaspalvelutyöhön palkataan aluksi 30 henkilöä. Yhtiön toimitusjohtaja Riitta Toivanen sanoo "määrän kasvavan markkinatilanteen mukaan, melko nopeasti todennäköisesti 50 henkilöön".
  • Yrityksen palveluksessa on 150 työntekijää kolmessa eri toimipaikassa:
    1. Varkaudessa
    2. Vaasassa
    3. Vantaalla

  • Asiakkaita ovat mm.
    ABB:n tavoitettavuuspalveluita
    Etämyyntiyritys Halensin tilaus-, toimitus- ja laskutusasioita
    Cellebsin tilaus-, toimitus- ja laskutusasioita
Asiakasyritysten ulkoistamistarpeet ovat edelleen kasvussa. Tämä Call Waves ajattelee työllistävänsä lähitulevaisuudessa noin 100 henkilöä Mikkelin toimipisteessään. Uusi toiminta on tarkoitus käynnistää kesäkuun 2008 alussa. Yhtään työntekijää ei vielä ole palkattu.
  • ripeä aikataulu
  • tiloja kunnostetaan
  • tietoliikenneyhteyksiä järjestetään
  • työvoiman rekrytointi vie juuri nyt aikaa ja resursseja
  • kuuden viikon koulutusjakson pitäisi käynnistyä toukokuussa 2008
  • esiselvityksen mukaan "tarjontaa on kivasti"
  • palveluala kiinnostaa nuoria ihmisiä
Olen kevään mittaan kuullut Otavan Opistosta. Siellä on järjestetty "oppimiseen" ja "sosiaaliseen mediaan liittyviä tapahtumia".

Länsi-Savo kertoo torstaina 3.4.2008: "Otavan opiston toiminnat palaavat Otavaan, ja Call Wave saa käyttöönsä opistolta vapautuvia toimitiloja Otavankatu 7:stä. Kyseessä on entinen maalaiskunnan kunnanvirasto, joka oli välillä myös maakuntaliiton käytössä."

Mikkelin yksikön toiminta perustuu uusiin asiakkuuksiin. Seudullinen elinkeinoyhtiö Miset Oy uskoo yhteyspalvelujen tulevaisuuteen. Vastikään Tallink Silja Oy päätti perustaa kaupunkiin oman palvelukeskuksensa.

Mikkeli tahtoo etäpalvelukeskittymäksi!

Onneksi olkoon. Yhteyspalvelukeskuksia on syntynyt kuin sieniä sateella eri puolille maata. Jotkut menestyvät pitkäjänteisellä toiminnalla, mutta läheskään kaikki hankkeet eivät ole lähteneet lentoon. Ilmeisesti markkinoilla on edelleen tilaa, koska palvelujen tuotanto siirtyy entistä lähemmäs pääkaupunkiseutua. Etäsyydellä ei periaatteessa ole suurtakaan vaikutusta, koska britit ja amerikkalaiset ostavat Call Center palveluita Intiasta ja Bangladeshista. Suomalaisia pitää palvella Suomen kielellä ja rajojen ulkopuolelle vietäviä asiakaspalveluja ei meillä ole juurikaan. Ohjelmointi ja sisällöntuotanto ovat toinen juttu.

Ei kommentteja: