Tuesday, November 29, 2005 Hansa: "Istun kahvilan ikkunapöydässä, katselen kaupungin katuelämää keskellä palkittua Manskia. Aamulla saapuvat eläkeläiset, iltapäivällä kadun valtaa koulusta palaava nuoriso. Tarkoituksena on selvittää, miten tämä HANSA-kaupunki elää ja hengittää; miten kaupan käy!"
Kirjoitin silloin...
Kirjoitin silloin...
Kouvolalaista katu- ja kauppakulttuuria rakentavat päivittäin lähikunnista keskustaan tulevat maalaisisännät ja emännät, jotka tulevat vaate- ja tarvikeostoksille, mutta myös nuoret, joille katu-uskottavuus on tärkeä osa identiteettiä.
Tarkkailin asiakasvirtoja ja palvelutoimintaa omine Hansa-keskusmietteineni. Miten suomalaiset pienkaupungit rakentavat nykyaikaista kaupunkikulttuuria? Tomin kahvilan tärkeimpänä sisustuselementtinä ovat ostavat asiakkaat. Onko niitä riittävästi? Löytyykö väkeä toisen kerroksen kauppoihin?
Mietin H-keskusta:
- havainnointia toisen kerroksen toiminnasta, tarjonnasta ja vetovoimasta
- kauppiaat haluaisivat houkutella enemmän ostajia, miten toinen kerros toimii AD 2008?
- muutokset saattavat maksavat maltaita, mutta ovatko ongelmat rakenteellisia?
- otamme valokuvia, teemme muistiinpanoja, mietimme asaikaskokemusta
- Kotkassa on toteutettu onnistunut muutos (kommentti 5.4.2008)
- Torin alle rakennettu parkkihalli tukee keskustan kauppakeskusta
- Saavutettavuus on tärkeä arvo
Kouvolan Ydinkeskusta ry:n tilaama tutkimus
Tuomas Santasalo: KESKUSTAN KEHITTAMINEN VAHVISTANUT
KAUPALLISIA PALVELUITA KOUVOLASSA
Kouvolan keskustan kaupallisten palveluiden rakennetta ja sen kehitystä on tutkittu vuosilta 1995, 2001 ja 2004. Talla aikajaksolla Kouvolan keskustassa on tehty merkittäviä muutoksia asiointiympäristöön ja kaupan liikepaikkoihin.
Kouvolan kävelykatu on rakentunut ja suurimpana yksittäisenä hankkeena on ollut Hansa-kortteli (Hansakeskus). Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kaupan ja palveluiden rakenne ja menestyminen ovat kehittyneet naiden muutosten mukana.
Kaupallinen rakenne ja toimintojen painopisteet ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Tutkimus viitannee aikajänteeseen 2004 - 1994? Kaupallinen toiminta on vahvistunut kävelykadun ympäristössä. Hansa-korttelin rakentaminen on myös siirtänyt painopistettä keskustan itäreunalta länsireunalle.
- Kouvolan Anttila on "itäreunalla"
- Vielä idempänä on China Center (joka tähtää B-to-B myyntiin)
Toimipaikkojen määrä Kouvolan keskustassa on kasvanut viidenneksen, lähes 30 toimipaikalla yhdeksän vuoden aikana. Tämä tarkoittaa 2,2 % vuotuista kasvua kauppapaikoissa.
Koko kaupungissa toimipaikkakasvu on ollut pienempää, joten kasvu on kohdistunut nimen omaan keskustaan. Kun verrataan muita kaupunkeja, niin kasvukeskusten pienet kaupungin, joissa keskustauudistusta ei olla toteutettu, ovat karsineet toimipaikkakannan vähentymisestä.
- kävelykatu Manskia on kiitelty
- asioimisympäristön muutokset
- uudet kaupan alat ovat tulleet Kouvolaan?
- muotia myydään entistä enemmän, mutta onko valikoima monipuolistunut?
- ravintolapalveluita on lisätty, mutta erilaistumista (differointia) on vähän
- elämyksiä ja tapahtumia toteutetaan harvakseen
- erikoiskaupat-ryhmästä on vaikea löytää uutta ja erikoista (samankaltaistuminen vaivaa eri puolilla Suomea)
- Totta, mutta
- Uutta liiketilaa on tullut lisää, mutta ei tyhjää tilaa tutkimusajankohtana?
- Tyhjää tilaa oli 2005
- tietotekniikka näkyy katukuvassa
- alueen nuoret pitävät Kouvolaa muotikaupunkina
- paikallinen leima
- myymälöiden keskikoko on pienentynyt
- seiniä siirrelty
- hajautusta eri puolille kaupunkia
- jonkin verran erikoistumista
- Optimistinen vire
- Mikä on tämän hetken tilanne?
- Tutkimuksessa myönteinen loppuyhteenveto keskustan kehityksestä
- Onko kipukohtia?
- Keskustellaanko näistä?
- Sosiaalisen median sovellukset ongelmien ratkaisemisessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti