lauantaina, huhtikuuta 05, 2008

Kauppakeskus kahdessa kerroksessa

Tuesday, November 29, 2005 Hansa: "Istun kahvilan ikkunapöydässä, katselen kaupungin katuelämää keskellä palkittua Manskia. Aamulla saapuvat eläkeläiset, iltapäivällä kadun valtaa koulusta palaava nuoriso. Tarkoituksena on selvittää, miten tämä HANSA-kaupunki elää ja hengittää; miten kaupan käy!"

Kirjoitin silloin...

Kouvolalaista katu- ja kauppakulttuuria rakentavat päivittäin lähikunnista keskustaan tulevat maalaisisännät ja emännät, jotka tulevat vaate- ja tarvikeostoksille, mutta myös nuoret, joille katu-uskottavuus on tärkeä osa identiteettiä.

Tarkkailin asiakasvirtoja ja palvelutoimintaa omine Hansa-keskusmietteineni. Miten suomalaiset pienkaupungit rakentavat nykyaikaista kaupunkikulttuuria? Tomin kahvilan tärkeimpänä sisustuselementtinä ovat ostavat asiakkaat. Onko niitä riittävästi? Löytyykö väkeä toisen kerroksen kauppoihin?

Mietin H-keskusta:
  • havainnointia toisen kerroksen toiminnasta, tarjonnasta ja vetovoimasta
  • kauppiaat haluaisivat houkutella enemmän ostajia, miten toinen kerros toimii AD 2008?
  • muutokset saattavat maksavat maltaita, mutta ovatko ongelmat rakenteellisia?
  • otamme valokuvia, teemme muistiinpanoja, mietimme asaikaskokemusta
Vastaavanlaisia kauppakeskusten ja gallerioiden kahden kerroksen ongelmakohteita on myös Porvoossa ja Kotkassa - sekä lukuisissa muissa taajamissa eri puolilla Suomea. Katutaso toimii, kauppa käy ja kauppiaat ovat tyytyväisiä, mutta muut kerrokset eivät vedä väkeä toivotulla tavalla.
  • Kotkassa on toteutettu onnistunut muutos (kommentti 5.4.2008)
  • Torin alle rakennettu parkkihalli tukee keskustan kauppakeskusta
Asiakkaan on saatava ostosreissullaan hyviä kokemuksia oli kyse sitten tuotevalikoimasta, palvelusta tai hinta-laatusuhteesta.
  • Saavutettavuus on tärkeä arvo
Kouvolan Ydinkeskusta ry:n tilaama tutkimus
Tuomas Santasalo: KESKUSTAN KEHITTAMINEN VAHVISTANUT
KAUPALLISIA PALVELUITA KOUVOLASSA

Kouvolan keskustan kaupallisten palveluiden rakennetta ja sen kehitystä on tutkittu vuosilta 1995, 2001 ja 2004. Talla aikajaksolla Kouvolan keskustassa on tehty merkittäviä muutoksia asiointiympäristöön ja kaupan liikepaikkoihin.

Kouvolan kävelykatu on rakentunut ja suurimpana yksittäisenä hankkeena on ollut Hansa-kortteli (Hansakeskus). Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kaupan ja palveluiden rakenne ja menestyminen ovat kehittyneet naiden muutosten mukana.

Kaupallinen rakenne ja toimintojen painopisteet ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Tutkimus viitannee aikajänteeseen 2004 - 1994? Kaupallinen toiminta on vahvistunut kävelykadun ympäristössä. Hansa-korttelin rakentaminen on myös siirtänyt painopistettä keskustan itäreunalta länsireunalle.
  • Kouvolan Anttila on "itäreunalla"
  • Vielä idempänä on China Center (joka tähtää B-to-B myyntiin)
Liiketoiminta kasvanut

Toimipaikkojen määrä Kouvolan keskustassa on kasvanut viidenneksen, lähes 30 toimipaikalla yhdeksän vuoden aikana. Tämä tarkoittaa 2,2 % vuotuista kasvua kauppapaikoissa.

Koko kaupungissa toimipaikkakasvu on ollut pienempää, joten kasvu on kohdistunut nimen omaan keskustaan. Kun verrataan muita kaupunkeja, niin kasvukeskusten pienet kaupungin, joissa keskustauudistusta ei olla toteutettu, ovat karsineet toimipaikkakannan vähentymisestä.
  • kävelykatu Manskia on kiitelty
  • asioimisympäristön muutokset
  • uudet kaupan alat ovat tulleet Kouvolaan?
  • muotia myydään entistä enemmän, mutta onko valikoima monipuolistunut?
  • ravintolapalveluita on lisätty, mutta erilaistumista (differointia) on vähän
  • elämyksiä ja tapahtumia toteutetaan harvakseen
  • erikoiskaupat-ryhmästä on vaikea löytää uutta ja erikoista (samankaltaistuminen vaivaa eri puolilla Suomea)
Erityisesti kävelykadun rakentamisen myötä tuli lisää toimipaikkoja niin muotikaupan kuin muidenkin erikoiskauppojen ryhmään. Hansan rakentumisen jälkeen taas lisäystä keskustassa on ollut erityisesti ravintoloiden ja kahviloiden ryhmässä, mutta myös päivittäistavarakaupassa ja tilaa vaativan kaupan ryhmässä.
  • Totta, mutta
Keskustassa tapahtunut rakentaminen ja liiketilamuutokset ovat kasvattaneet liiketilamäärää ja tarjonneet uutta toimintaympäristöä yrityksille. Tyhjän liiketilan määrä ei ole kasvanut uuden tilan vauhdilla eli tilat ovat löytäneet käyttäjänsä.
  • Uutta liiketilaa on tullut lisää, mutta ei tyhjää tilaa tutkimusajankohtana?
  • Tyhjää tilaa oli 2005
Kokonaisneliöt ovat kasvaneet 35 % yhdeksässä vuodessa. Muotikaupan käytössä olevat neliöt ovat kasvaneet lähes kaksinkertaiseksi ja tietotekniikan ja -liikenteen myymälöiden pinta-ala moninkertaistunut.
  • tietotekniikka näkyy katukuvassa
  • alueen nuoret pitävät Kouvolaa muotikaupunkina
  • paikallinen leima
Koko kaupan sektori on kasvattanut neliöitään neljänneksen ja siitä erikoiskauppa kolmanneksen. Tavaratalokauppa on keskustassa supistunut. Ravintoloiden ja kahviloiden liikepinta-ala on kasvanut 60 % ja lukumäärä 70 %, mikä tarkoittaa myymäläyksiköiden keskikoon supistuneen.
  • myymälöiden keskikoko on pienentynyt
  • seiniä siirrelty
  • hajautusta eri puolille kaupunkia
  • jonkin verran erikoistumista
Liiketilan kasvu on mahdollistunut keskustan kehittymisen. Uudet liiketilat ovat tarjonneet niin uusille kuin vanhoillekin vaihtoehtoisen liikepaikan.
  • Optimistinen vire
  • Mikä on tämän hetken tilanne?
Keskustassa on syntynyt voimakas toimintojen uudistumis- ja kiertoliike. Tämä on ollut muutoksen voima, jonka positiivisista tuloksista keskustan yrityskanta on hyötynyt.
  • Tutkimuksessa myönteinen loppuyhteenveto keskustan kehityksestä
  • Onko kipukohtia?
  • Keskustellaanko näistä?
  • Sosiaalisen median sovellukset ongelmien ratkaisemisessa
Uusien tuulien puhallusta kaivataan, mutta kuka ottaa vastuun?
Lähetä kommentti