sunnuntaina, kesäkuuta 08, 2008

Matkailun kehittämisen uudet suuntaviivat

Matkailun kehittämisen suuntaviivat muuttuvat. Useilta suunnilta kuuluu viestejä kunniahimoisten rakennussuunnitelmien siirtämisestä.

Himos havitteli vielä vuosi takaperin alueelleen kylpylää. Suunnitelmat olivat valmiina, mutta tänä keväänä YIT vetäytyi hankkeesta.

Tahkon matkailun infrastruktuuriin on investoitu paljon, mutta alueen imagon ja vetovoiman kehittämiseen tarvitaan uusia toimia.

Sotkamo on Kainuun matkailun veturi. Katinkultaan on investoitu, palveluja on laajennettu. Kohde on päässyt irti menneisyyden eli 90-luvun epäonnistumisten kierteestä.

Kainuu tavoittelee ulkomaalaisten matkailijamäärien kaksinkertaistamista. Ostovoimaa haetaan ulkomailta. Venäläiset ovat kainuulaisissa matkailukohteissa merkittävä vierailijaryhmä.

Retretin taidekeskus on ollut uutisissa. Punkaharjun alueelle kaivataan lisää uusia matkailijoita. Kylpyläpalvelujen tarjoaminen rajantakaisille vierialijoille on vain yksi niistä uudistuksista, joiden kautta maineikas brändi yritetään nostaa uuteen kukoistukseen.

Lapissa haudotaan huikeita suunnitelmia. Tulevatko kaikki toteutumaan, jää nähtäväksi. Investoinnit seiniin ja lisäkapasiteettiin edustavat kasvavaa riskiä. Matkailukohteet voisivat hyödyntää kapasiteettia paremmin niin, että käyttöastetta nostetaan matkailukausien eli sesonkien pidennyksillä.

Panostaisin palvelujen parantamiseen, hyvään ruokaan, sisällön kehittämiseen, uudenlaisiin, innovatiivisiin elämyspalveluihin. Maailma on avoin. Kylpylä joka niemeen ja notkelmaan on kulunut konsepti. Nyt on aika miettiä uusia juttuja.
Lähetä kommentti