perjantaina, syyskuuta 19, 2008

Call centerien kunkku konkurssiin -   Markkinointi&Mainonta

Helge: Call Centerit eivät työllistä ikuisesti. Alalle tuli 2000-luvulla paljon toimijoita. Ideana oli, että pienillä kustannuksilla saadaan aikaan hajasijoitettua työtä, jonka ulkoistaminen sopii suurille yrityksille, pankeille, vakuutuslaitoksille, lehtiyhtiöille ja laivaliinkenteelle.

Call centerien kunkku konkurssiin - Markkinointi&Mainonta: "Call centerien kunkku konkurssiin. Yli kymmenellä paikkakunnalla yhteyskeskuspalveluja tarjonnut Suomen suurin call center Smart Contact on mennyt konkurssiin. Yhtiön 281 työntekijää on irtisanottu.

Helge: Olen kommentoinut alaa aika ajoin.

Smart Contact ajautui konkurssiin rahojen loppuessa. Viime vuonna yhtiö teki noin kymmenen miljoonan euron liikevaihdolla kaksi miljoonaa tappiota. Velkojen suuruudeksi on arvioitu 16 miljoonaa euroa. Yhtiö ehti olla puolitoista vuotta yrityssaneerauksessa. Yhtiön edustajien mukaan toiminnalle etsitään vielä jatkajaa.

Helge: Suurehko velkataakka. Miten se syntyi?

Vielä keväällä 2007 Smart-ryhmän perustaja ja pääomistaja Heikki Leskelä vakuutti M&M:ssä yhtiön nousevan jaloilleen . "Tämä vuosi menee taas paremmin ja teemme voittoa. Tammikuu ja helmikuu olivat erittäin hyviä", Leskelä sanoi Markkinointi & Mainonta nettisivuilla.

Yhtiön velkojina on verovirastoja, eläkevakuutusyhtiöitä, kuntien kiinteistöyhtiöitä ja yrityksiä. Yhtiön toimintatapaan kuului perustaa toimipisteitä maakuntiin, jotka houkuttelivat uusia yrityksiä erilaisin porkkanoin ja poistuivat paikalta, kun julkiset tuet oli käytetty.

Helge: Tässähän se selitys on.

Smart Contactin päätoimipisteet ovat olleet Kajaanissa ja Vaasassa. Toiminnan ollessa vilkkaimmillaan yhtiö työllisti 20 paikkakunnalla noin 600 ihmistä."

Helge: Pienellä pääomalla onnistuu, jos laskut jäävät / jätetään maksamatta. Pitkäjänteisiä ovat olleet yhteistyökumppanit.

Ei kommentteja: