sunnuntaina, toukokuuta 16, 2010

Maineenhallintaa digitaalisissa verkoissa

grunen

Kaiken kokoiset yritykset joutuvat nykyään panostamaan maineenhallinta. Sitä voi tehdä omin voimin nopeasti ja halvalla verkon välityksellä. Tehtävään ei välttämättä tarvita tutkimusyhtiötä ja konsultteja. Tiedon kerääminen on jatkuvaa ja analyysitkin syntyvät reaaliajassa.

Suuryritykset, kunnat ja yhteisöt ovat huomanneet, että niiden on pakko käydä dialogia tuotteistaan ja palveluistaan.

Poliittiset puolueet kääntyvät mainostoimistojen puoleen, kun kampanjoiden pyörittämiseen ei enää löydy talkooväkeä ja vapaaehtoisvoimia. Puolueiden markkinointi on valtio-opin professori Heikki Putkosen mielestä muuttunut kaupallisemmaksi. Jäsenmäärät ovat pienentyneet, väkeä ei enää löydy ilmaisten kampanjoiden pyörittämiseen. Suomessa haasteeksi nousee puolueiden samankaltaistuminen. Kekkosen ajan perintönä on pakonomainen tarve olla samaa mieltä.

Nykyajan ihmiset eivät halua sitoutua mihinkään. Olemme etääntyneet kirkosta, yhdistyksistä, kyläyhteisöistä ja puolueista. Me poimimme yltäkylläisestä tarjonnasta sen, mikä juuri tällä hetkellä kiinnostaa. Julkisuus on nykyään kuningas ja taustalla vellovat epäselvät aatteet eivät jaksa kiinnostaa.

Samoja piirteitä on mobiililaitteiden ja tietoteknisten työkalujen maailmanlaajuisessa maineen rakentamisessa. Suurin ja kaunein on yhtäkkiä perässä hiihtäjä, kun takavasemmalta tulee iPhone ja lataa tiskiin, jotain koskettelevampaa. Muista erottumisen mestariksi on noussut Apple, joka valtavalla fanikoniestollaan selättää muiden maineenhallinnat mennen tullen. Apple ei ole muita avoimempi tai sosiaalisempi, mutta yritys on oivaltanut digitaalisissa verkoissa tapahtuvan vuorovaikutuksen voiman. Tai sitten verkkoväki on vain omin päin ottanut Applen sylivauvakseen. 

Lähetä kommentti