maanantaina, kesäkuuta 21, 2010

Nokian ongelmana softa ja palvelu

03022010165Nokian ongelmat eivät ratkea, vaikka firma vaihtaisi johtajia yhtä usein kuin suomalainen mies kalsareitaan. Yritys tarvitse uutta softaosaamista. Kännykkäjätin softaa tuottavat alihankkijat ovat Symbian-koodareita, jotka tekevät mitä käsketään tai tilataan.

Ei viulunsoittajasta tulee hyvää pianistia hetkessä. Nokia on juuttunut Symbian suohon ja sen on pakko jatkaa sillä linjalla. Firman on pakko soitta humppaa, kun kilpailijat ovat siirtynyt Rock-and-Rolliin.

Käyttöjärjestelmän uusimisen lisäksi Nokia tarvitsee toimivan OVI-palvelualustan ja siinäkin se läähättää vuosia Applen perässä. Copy-paste ei tuo onnea ja menestystä, on luotava uniikkia ja uutta. Innovaatiojunasta olisi nyt apua.

Nokia oli hyvä insinööritalo. Se hallitsee edelleen tuotannon ja logistiikan. Brändi toimii yhä Afrikassa ja kehitysmaissa. Eihän siinä mitään pahaa ole. Coca-Colallakin on vahva asema maailman köyhimmissäkin maissa. Nokia levittää Connecting People sinne, missä sitä eniten tarvitaan.

Mutta miten firma oppii tuottamaan yllätyksiä, elämyksiä ja Wau-tuotteita? Siihen ei päästä pelkällä insinööritaidolla, vaikka sitäkin tarvitaan. Applen CEO Steve Jobs on College Dropout, jolla ei ole loppututkintoa, mutta on silti muodollisesti pätevä johtamaan maailman arvokkainta teknologiayritystä. Mediamoguli Rupert Murdochin mielestä Jobs on maailman paras toimitusjohtaja.

Bill Gates jätti opintonsa kesken, mutta Microsoft keikkuu teknologiayritysten kakkosena. Teknologiayrityksen johtaminen on muuttunut taiteeksi ja tarinankerronnaksi. Insinööriosaaminen astuu kuvaan vasta, kun tiedetään mitä pitää tehdä.

iPhone ja iPad killeriä ei enää kannata tavoitella, koska mitä hyötyä on kvartaalitaloudessa siitä, että joku perässähiihtäjä yrittää seminaareissa ja lehdistötilaisuuksissa uhota, että muutaman vuoden kuluttua mekin pääsemme vuoteen 2007.

Nokian on pakko keksiä jotain aivan uutta. Minä myös-tuotteilla se ei nouse koskaan nykyahdingostaan.

 

THINK!

I was thinking about what Nokia should do. The company's first problem isn't management, it's about surprise modeling.

The time of logical thinking in programming is over or the logic has to be hidden and embedded. Instead a programming team has to learn to think about levels of experience:

  • user interface
  • the feel of the thing and function
  • smooth flow of information, pics, videos
  • excitement as a driving force to add new features
  • practical gadgets like intelligent phones have to be designed as toys
  • we want a world where we can become kids again and start playing
  • enterprise, business and industrial is 20 th century
  • I think that the apps age is also over and we move towards open interaction

These are a few things that came to my mind from this thread.

Lähetä kommentti