torstaina, heinäkuuta 22, 2010

Mediaimperialismi vetää Nokiaa kölin alta

juli11_2010 003

Nokialla ei ole tarinaa. “Connecting People” -ylpeytemme on kiistatta maailman suurin kännyköiden valmistaja ja toimittaja.

Viime aikojen mediapyörityksessä Nokiasta välittynyt kalibroimaton kuva panee epäilemään, pystyisikö firma enää valmistamaan edes älyttömiä kumisaappaita?

Valovoimainen median lellikki Apple vetää Nokiaa kölin alta muutaman prosentin markkinaosuudella; median uutishuoneissa journalistit taputtavat karvaisia käsiään.

Kuusikymmentäluvulla oli tapana puhua kulttuuri-imperialismista. Ehkä historioitsijamme Juha Vahe voi täydentää tietojamme siitä, miten amerikkalainen populaarikulttuuri vähän ennen taistolaisten 70-lukua jyräsi suomalaista todellisuutta. Tarvittiin Junnu Vainio, Irvin Goodman, Suomi-Rock ja Pelle Miljoona kansallisen omaleimaisuuden kohottajiksi.

RILLUMAREITA TARVITAAN

Olen käyttänyt Nokian puhelimia Mobira-ajoista alkaen. Suhtaudun kuitenkin kriittisesti tämän hetken tuote- ja palvelutarjontaan. Suurimpana ongelmana on Nokia-tarinan heiveröisyys. Umpi- ja ylimielinen asenne ei herätä suuria myönteisiä tunteita. Apple on vuorostaan kuin amerikkalainen hömppäkomedia, kauniit ja rohkeat, jota on kiva seurata. Tarinaa riittää enemmän kuin Kalevalassa on sivuja.

CONNECTING TO PEOPLE -viesti puuttuu

Nokia on valtava yritys, josta ei nyt liiku mediassa myönteisiä huhuja. Firman myyminen, OPK:n vaihtaminen tai koko hallituksen heittäminen tunkiolle saa sosiaalisen median innostumaan. Silti moni tietää, ettei Nokia ole vielä mikään ruumis. Synkkyys ei sytytä hiljaisia kannattajia. Osakkeenomistajat ovat tiukan asiatiedon varassa. Nokia ei liikoja herkistele. Apple pukkaa tuttiin herttaista saippuaoopperaa ja kurssikehitys on sen kaltainen.

TOTUUS (Pravda) ei myy

Nokia esiintyy kuin perääntyvä Weermacht: johtajat ovat hakeutuneet suojaan maanalaiseen bunkkereihin. O-P Kallasvuon syöttäminen susille ei muuta Nokiaa mitenkään. Kuukauden kuluttua media ja sosiaalinörtit vaativat uutta uhrilammasta. Markkinatalous on julmaa peliä. Kvartaalikapitalismi rampauttaa äkkiä megafirman korkeimman johdon.

ULOS BUNKKEREISTA TAISTELEMAAN

Miksi noksulaiset eivät tule ulos selventämään tarinaansa. Todellinen ero Appleen ei ole miljoona valovuotta. Onko johdossa vika, jos tieto ei kulje? Vai pitäisikö syyttää mediaa, joka hukuttautuu pintakuohuihin.

Kertokaa mielipiteenne. Tässä yksi varteenotettava!

Lähetä kommentti