lauantaina, heinäkuuta 24, 2010

Miksi Nokia ei saa viestiään perille – vai saako sittenkin?

nokiakuvioEx-nokialainen Kalle Isotalo vitsaili aamutelkkarissa, että entä jos Steve Jobs tilasi tai syötti WSJ-artikkelin Olli-Pekka Kallasvuon erottamisesta peittääkseen Applegate iPhone 4G:n ympärille syntynyttä hälyä? Toisena vaihtoehtona on, että Nokia itse vuotaa juttuja, jotka vievät huomiota pois kilpailukykyisen käyttöjärjestelmän ja hittipuhelinten valmistumisen  viivästymisestä?

Isotalo totesi, että häntä WSJ:n juttu nauratti:  ei suuryrityksen johtajaa haeta siten, että puheenjohtaja luukuttaa eri puolilla Amerikkaa kysellen, tulisitko meille toimariksi? Kommenttinsa kolmantena kärkenä oli, ettei käyttöjärjestelmän rakentaminen ole mitään rakettitiedettä. Mutta hän lisäsi, että Nokian sovellustuotannon ekosysteemin käytäntöön vieminen vaatii vähintään kolme vuotta ennen kuin nörtit ja kehittäjät innostuvat luomaan applikaatioita Apple ja Googlen tavoin.

Nokialla on ollut syytä peitellä käyttöjärjestelmäsuunnitelmiaan, jotta nykyiset Symbian ekosysteemin toimijat eivät yksi toisensa jälkeen jätä päättyvää hanketta ja siirry muualle. MeeGo porukoiden keräämiseen ja innostamiseen tarvitaan aikaa. Symbianista ei voi hypätä pois, koska silloin Nokia romahtaisi siellä, missä sen markkinaosuudet ovat korkeimmillaan.

Uuden puhelimen kehittäminen maksaa rapiat sata miljoonaa euroa. OPK totesi viime viikolla, että Symbian^3 käyttöjärjestelmän uudistamiseen on käytetty tuhansia henkilötyövuosia. Tämä kertoo, ettei ole kyse mistään pienestä jälkeenjääneisyydestä. MeeGo ei sekään lähde heittämällä tekemään fiksuja juttuja tulevissa taskutietokoneissa: softapanostus nielee paljon resursseja. Organisaation sisäisestä projektiviidakkonatinasta tulee satunnaisia kommentteja.

OPK:n syöttäminen susille on tässä kokonaisuudessaan kustannustehokasta viestintää, jos Nokia pystyy sillä kääntämään huomion pois softa- ja teknologiaviiveistään. Pörssikurssikapinan keskus on Amerikassa, jossa Nokian markkina-asema on marginaalinen.

Kiinalaiset ja aasialaiset eivät ole ehdottaneet Nokialle uutta suuntaa yhtä innokkaasti. Syy on yksinkertainen. 500 -- 1 000 euron puhelimet eivät palvele kehitysmaitten massoja. Nokian kolmenkympin kännykät uppoavat yhä Intian markkinoille kuin veitsi sulaan voihin.

Nokian on pakko harrastaa viivytystaistelua ja käyttää peitetarinoita, koska kuluttajille ei vieläkään ole tarjolla mitään mullistavaa. OPK ennusti N8:lle myyntimenestystä. Onnistuuko Nokia kauppaamaan 50 miljoonaa Symbian^3 puhelinta, jollei siinä ole Symbian^4 päivitystä, jää nähtäväksi.

MeeGo-lanseerauksesta hän ei vielä maininnut mitään. Anssi Vanjoen puheista voi päätellä, että taskutietokoneita tulee Nokian tuutista 2011 ja hittituote aikaisintaan vuoden kuluttua. Tällä nykyisellä peruskalustolla Nokia joutuu mediasotaansa käymään.

Lähetä kommentti