torstaina, heinäkuuta 01, 2010

Nokian opittava kuuntelemaan ja keskustelemaan

june29_2010 021Olen uskollinen Nokia-käyttäjä 1980-luvulta alkaen. Kirjoitan digitaalifirmoista, olen KL:ssä usein vertaillut Nokiaa Appleen, Googleen ja muihin Internet- ja mobiilifirmoihin. Mobiilivallankumous kiinnostaa. Nokialla oli leuhkat eväät, sen suuruuden ajat ajoittuvat vuosisadan alkuun. Applen iPhone vähäteltiin kauan, mutta takaviistoista vuonna 2007 tullut yhden prosentin liike on tehnyt paljon hallaa Nokialle. Se kaappasi mobiilijohtajuuden!

Nokia “Connecting People” ei kuuntele asiakkaitaan. Suomessa yritys on linnoittautunut omaan yksinäisyyteensä ja tyydyimme kauan nöyriksi alamaisiksi. Yrityksestä heijastuu ylimielinen ja ylhäältä alas katsova kuva. Jorma Ollilan aikana Nokian mollaaminen miellettiin jumalanpilkaksi.

Kriisin jälkeen haluaisin nähdä avoimen, keskustelevan, nöyrän ja kuuntelevan Nokian. Toivon nopeaa käyttäytymisen muutosta. Johtajien vaihtaminen ei vielä muuta mitään, mutta tiukasti ylhäältä alas johdettua firmaa ei voi muuttaa ilman radikaalia johtamistavan muutosta.

Tämä aikakausi pakottaa uudenlaiseen yrityskulttuuriin. Top-Down-kovakorvaisuus ei enää toimi. Sosiaalinen media on muuttanut yritysten toimintaympäristöä yllättävän nopeasti ja syvällisemmin kuin mitä suuret ja mahtavat johtajat toivovat. Facebook, Twitter, blogit ja Qaiku ovat kohta vahvempia kuin megayritysten hallitukset.

Osakkeenomistajien luottamus on mennyt. Nokian kurssi jatkaa laskuaan. Asiakkaat eivät kohta koske kintaallaan Nokioihin, jos meno ei muutu. Suurin ja kaunein pakotetaan asiakasvuorovaikutukseen, vaikka kuinka pyristelisi vastaan.

Sama muutos tulee vielä suomalaisiin metsäyhtiöihin. Sanokaa minun sanoneen: kuuromykkien mörököllijohtajien aika on ohi. Nyt on avointen ja keskustelevien, herkkien ja hyväkuuloisten joukkueenjohtajien vuoro. Asiakkaat määräävät, miten firmoja johdetaan.

Asiakaslähtöisyys on PersonalEU:n mielestä sitä, että asiakkaat lähtevät firmasta.

Lähetä kommentti