torstaina, huhtikuuta 28, 2011

Nokia ei herätä suuria tunteita

august13_2010 005

Nokiasta on vaikea kirjoittaa mitään uutta. Yritys junnaa tasaisen varmasti omassa menneen ajan peruspuhelin-segmentissään.

Uudet ekosysteemit eivät avaudu peruskuluttajille pitkään aikaan. Strategiana lienee uuden yhteyden aikaansaaminen keskiverto-ostajiin.

High-end-ratkaisuissa iPhone on sydänten kuningatar, joka kutittaa myös asiakkaittensa lompakoita.

Nokiaa ostettiin vielä vuosi takaperin järkiperustein, mutta nyt sekin valtti alkaa horjua.

Kännyjättimme YT-järjestely sujui mallikkaasti ja tuloksena vaivannäöstä muutaman prosentin kurssinousu heti julkistamisen jälkeen.

Tuhansien Symbian-suunnittelijoiden siirtäminen Accentureen konsulteiksi oli hyvä PR-veto. Nokian muutos etenee kuitenkin hitaasti: sanoista tekoihin kestää vielä yli puoli vuotta. Henkilöstövaikutukset konkretisoituvat vasta 2012. Hyvä niille, jotka saavat palkkansa yhtiöltä.

Pahan ilman linnut ovat maalanneet piruja seinälle: muutaman vuoden kuluttua Suomen suurin ja kaunein on vain varjo entisestään. Firman kutistaminen ja supistaminen on nyt hyvällä alulla ja vain luoja tietää syntyykö noksun ja mikkihiiren yhteiselosta mitään mainittavaa.

Nokia tekee yhä tulosta, sillä on fyrkkaa taskuissaan, mutta halki 2011 yritys on uutuuksien suhteen haukotuksia herättävä tulevaisuuden yritys. Vuoden kuluttua, jos myöhästymisiä ei tule, Nokian uutiset voivat olla nykyistä ruusuisempia. Toivon niin.

Apple nousi “prosentti-strategiallaan” ykköseksi liikevaihdolla ja älykännytoimituksilla mitattuna. Siitäkin on haihtunut maanisin kärki. iPhone 1, 2, 3, 4, 5, 6 muistuttaa Hollywood-elokuvista, jota lämmitetään uudelleen ja uudelleen. Tuleeko iPod, iPhone ja iPad –lypsylehmien jälkeen vielä jotain uutta?

Muovataanko Androidista uutta Nokia, jonka uutiskärkenä on markkinaosuus? Moibiilipuolen toimijat vetävät henkeä ja valmistautuvat 2012 tappeluun siitä, kuka on kukkona tunkiolla.

Suomalaisen mobiiliosaamisen nykykehitystä voi verrata Räikkösen lähtöön Ferrarilta. Sinivalkoisten formulakuskien kulta-aika on ohi. Kehittyykö Nokiasta "Toyota Marka II" rallimaailman viitonen?

Aika näyttää. Toivotan piksulaisille ja lukijoille ratkiriemukasta vappua.

Lähetä kommentti