Vaikuttaminen


Tutkin työkseni uusia ajatuksia, keinoja ja apuvälineitä, jotka tukevat sosiaalisen median hyödyntämistä ja nopeuttavat käyttöönottoa nettiläsnäoloaan kehittävissä yrityksissä.

Kuluttajat ovat aktivoituneet netissä
Viking Linea innostetaan aktiivisesti ostamaan laiva Suomesta. Verkkoaktivistit vetoavat yrityksiin ja yllyttävät hyviin tekoihin.  Sub televisiota pyydetään lopettamaan Big Brother televisio-ohjelma. Nestle on esimerkki yrityksestä, joka on joutunut kovaan prässiin Facebookissa. Sosiaaliset työkalut muuttavat yritysten liiketoimintaa ja ihmisten työtapoja. Parhaimmassa tapauksessa ne vähentävät työntekijöiden irtisanomisia ja luovat uusia tuotteita sekä palveluja.

Miten yritysten tulisi suhtautua nettivaikuttamiseen? 
Yritysten nettisuhteen merkitys kasvaa. Tämä kertoo muutoksesta ja haasteesta, johon meidän on suhtauduttava vakavasti. Yleisösuhde on uusi ja haastava paikka yrityksille ja yhteisöille, jotka ovat tottuneet selkeään yritykseltä yritykselle liiketoimintaan.

Mutta nykyään olemme sisällä netissä ja kosketuksessa 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemän päivää viikossa ja vuoden jokaisena 365 päivänä.

Haluamme yksilöinä olla linkittyneitä ja kosketuksessa toisiin. Ilmaisemme avoimesti, mitkä asiat ovat meille tärkeitä. Ei asiakkuuksia ilman yleisöä. 

Mitä mieltä muut ovat? 
Hyvää putkimiestä tai remontin tekijää kysellään naapureilta ja kavereilta. Olemme aina osallistuneet sosiaalisin keinoin. Nyt netti laajentaa osallistumisen maantieteellistä kenttää. 

On aina ollut suotimia ja sentraalisantroja, portinvartioita ja mielipidevaikuttajia.  Tämä piirre näkyy nyt entistä voimakkaammin verkossa. Voimme kysyä kavereilta parhaasta puhelimesta, kamerasta, autosta, tietokoneesta tai kottikärryistä.

Leikkipuuhalla hankintaan vaikuttamista
Sosiaalinen media on  tila, jossa liikkuu paljon viestejä. Organisaation virtuaalisoiminen on helpommin sanottu kuin tehty. Se vaatii kulttuurin muutosta ja arvomuutokset vaativat aikansa. Nettivaikuttavuutta ei synny hetken hurahduksesta. Täällä on tehtävä johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti töitä. Ilmaisia lounaita tai verkkovaikutelmia ei ole. Ainakin on varattava riittävästi aikaa.
  • Hassua viihdettä tarjoaa "Piilossa Ikeassa", jota käyttävät lähes 150 000 ihmistä eri puolilla maailmaa. 
  • Samaa folklorea nettivaikuttaminen on kuin Osuuskaupan pihalla turiseminen 1950-luvulla
  • Leikin varjolla vaikutetaan suuriin ja pieniin asioihin, tehdään paljon muuta, jota ei heti huomaa. 
  • Hyväntahtoinen lupaus Viking Linelle: Tilaa Suomesta laiva ja lupaamme matkustaa sillä. 
  • Näin jokainen meistä voi vaikuttaa maailmaan, päättäjiin, poliitikkoihin ja yritysjohtajiin. 
  • Se on kevyt, ei painosta, mutta osallistun...