lauantaina, syyskuuta 15, 2007

Verkkolehden tulevaisuudesta

Kirjoitin tämän jutun Talouslehden Omasanaan.

digitalvillages 15.9.2007 klo 10:32

Jaikussa käydään mielenkiintoista mariF alkuunpanemaa keskustelua verkkolehden tulevaisuudesta. Jutustelu on jatkunut jo toista viikkoa ja kommentaattoreita on runsaasti. Käykää vilkaisemassa ja samalla rohkaisen liittymistä Jaikuun - en mainosmielessä - mutta koska siellä on säpinää.

Alla on omia hajatelmia verkkolehden tulevaisuudesta.

  1. Jaikussa keskustellaan verkkolehden taitosta
  2. Onko taitto välttämätöntä, koska verkkolehteen tulee kuvaa, videota, musiikkia, puhetta
  3. Eikö ne lisäykset ole plug-inejä

Kiinnostavan verkkolehden ansaintalogiikka tulee sisällön kautta uskoisin. Maksu-tv on hitaasti mutta varmasti tunkeutunut koteihin. Känny-tv ja on-demand tekee tuloaan. On mahdollista, että menestyvän verkkomedian sisältö on printtiä tiiviimpää, koska lukeminen muuttuu pikaruokamaiseksi.

  1. Nopeaa ja vuorovaikutteista
  2. Lukija haluaa ehkä saada heti kirjoittajilta lisätietoja
  3. Lukeminen tapahtuu tässä ja nyt
  4. Paluu tapahtuu hakukoneiden kautta

YouTube opettaa katsomaan muutaman minuutin mikroleffoja. Jaikussa lyhyet puheenvuorot ovat kiinnostavia. Onko tulevaisuuden media oikeastaan vuorovaikutteinen, jossa lukija on mukana sisällön tekemisessä tai seuraamme asiantuntijoiden välistä talk showta?

  1. Verkkolehti ei ole valmis paketti
  2. Se elää kaiken aikaa
  3. Tämä ei poista journalistisia taitoja
  4. Tyhjänpäiväinen sisältö ei löydä lukijoita

Nykyinen lehti tähtää valmiiseen lopulliseen muotoon, jossa pilkut ja pisteet ovat kohdallaan, mutta uusi lehti on vellovaa keskustelua, kuin puutarhajuhlassa tai klubissa.

  1. Jaikun ja Twitterin (mikroblogit) menestyksessä on jotain oireellista
  2. YouTubista ei myöskään katsota kahden tunnin leffoja
  3. Olennaiset asiat kerrotaan nopeasti
  4. Uutinen ei menetä merkitystä

Suurin anti seminaareista ei välttämättä ole powerpoint presentaatiot vaan tappa vanha tuttu, joka kertoo tärkeän tiedon. Tulevaisuuden lehti on kohtaamispaikka.

  1. Sosiaalinen media
  2. Vuorovaikutus
  3. Lehdestä tulee kohtaamispaikka
  4. Lehti on tulevaisuuden Helsinki Klubi (onko sellaista enää?)
  5. Onko lehti tulevaisuudessa Sedu Koskisen kaltainen elämyskapakka?

Miten lähellä tätä ovat Kauppalehden Presso, Taloussanomat Omasana ja Uuden Suomen verkkoversio?

  1. Kauppalehti tuntuu vanhanaikaiselta, konservatiiviselta ja arvonsa tuntevalta, mutta joutunee kamppailemaan tylsistymistä vastaan
  2. Taloussanomat on nuorekkaampi ja luvattuja uudistuksia on tulossa
  3. Uusi Suomi on vielä kirjoittamaton verkkolehti, joka luottaa julkkiskirjoittajiin. Tuleeko siitä verkkomedian iltapäivä- ja juoruversio (Celbrity seurantaa)?

Yritän tässä analysoida suomalaista maisemaa. Näen myös, että yritykset tulevat tuottamaan omia spesifisiä mediapaketteja (Sosiaalista Mediaa), jotka rakentavat ja ylläpitävät maailmanlaajuisia asiakassuhteita. Orastavia esimerkkejä on jo olemassa.

  1. Käyttäjänäkökulmia
  2. Tapahtumakertomuksia (Case Study)
  3. B2B uutisointia ja vurovaikutusta
  4. Oppivan Virtuaalisen Organisaation tarpeiden tyydyttäminen
  5. Huomiotaluden tarpeet
  6. Jatkuva monitasoinen vuorvaikutus
  7. Tuote- ja sovellustietoa
  8. Uutiset
  9. Palaute ja vuorovaikutus
  10. Big Deal Operaatiot
Tämä uutispätkä on Talouslehdestä:

Mash-palvelusta on saatavilla vain vähän tietoja, mutta se vaikuttaa sosiaaliselta yhteisösivulta, jollainen Yahoolta puuttuu. TechCrunch-uutissivu kertoi heinäkuussa Yahoon kehittävän salaa yhteisötyyppistä sivua.

Maaliskuussa 2005 esitelty Yahoo 360 sosiaalinen verkostopalvelu ei ole ollut menestys. Se ei yllä sosiaalisten sivujen kymmenen suosituimman joukkoon.

Yahoo yritti ostaa viime vuonna Facebookin miljardilla dollarilla. Yhtiöllä on eräitä menestyviä sosiaalisen median palveluja kuten Delicious ja Flikr, mutta vahva yhteisösivu puuttuu yhtiön valikoimista, IDG-uutispalvelu kertoo.

Ei kommentteja: