Animaation mestari Paul Driessen vieraili Animatricks-festivaalilla. Hollantilainen Paul Driessen, 67, suhtautuu kriittisesti omiin elokuviinsa.
- Niissä piirrokset lähinnä kuvittavat tarinaa. Animaatio tarjoaa paljon jännittävämpiä mahdollisuuksia, Driessen, kunnioitettu alan huippu sanoo.
Driessen aloitti uransa 1960-luvulla mainosanimaatiosta. Hän osallistui Beatlesin Yellow Submarine -animaation (1968) tekemiseen. Ensimmäisen oman elokuvan hän ohjasi 1970. Välineensä potentiaalin hän sanojensa mukaan löysi vasta 1980-luvulla.
- Apurahan turvin pyörittelin erilaisia ideoit tarinoista, jotka sopisivat yhteen, Paul muistelee.
- Päädyimme elementteihin maa, vesi ja ilma, jotka yhtyvät lopussa.
Driessen kirjoittaa tarinan ennen kuin aloittaa piirtämisen. Mietin tässä omaa ns. Örvelö- ja Cuvia-projektia. Näitä kahta olen kirjoittanut useita vuosia. Piirroksia ja luonnoksia on kasassa, mutta piirrosten julkaiseminen ja integroiminen tapahtuu vasta myöhemmin.
Tätä tarinaa kuvittaa Irjan tekemä piirros, joka photoshopattiin joskus 90-luvulla.
Driessen piirtää näennäisen huojuvalla mutta hienovaraisella viivalla. Irjan mielestä viivapiirrokseni ovat selkeitä ja viiva on vakaa.
Mitä muuta tästä jutusta irtoaa?
Pelolla Driessen taisi leikkiä elokuvassa The Writer (1988), jossa taiteilija kohtaa kuoleman. Siinä kirjailija jallittaa viikatemiestä luovuuden voimalla. Luovuus on siis kuoleman vastavoima?
- Tietysti. Taide voi voittaa kuoleman, vaikka vain väliaikaisesti. Toisaalta taide jää elämään tekijänsä jälkeen.
Toisaalta animaatiomaailmassa taide on viime aikoina ajautunut ahtaalle. Nimekäs Driessenkin pääsee tekemään lyhäreitään harvakseltaan. Hän on työskennellyt yli 30 vuotta Hollannin ohella myös Kanadassa.
Taiteiden rahoitus on supistunut.
- Niissä piirrokset lähinnä kuvittavat tarinaa. Animaatio tarjoaa paljon jännittävämpiä mahdollisuuksia, Driessen, kunnioitettu alan huippu sanoo.
Driessen aloitti uransa 1960-luvulla mainosanimaatiosta. Hän osallistui Beatlesin Yellow Submarine -animaation (1968) tekemiseen. Ensimmäisen oman elokuvan hän ohjasi 1970. Välineensä potentiaalin hän sanojensa mukaan löysi vasta 1980-luvulla.
- Apurahan turvin pyörittelin erilaisia ideoit tarinoista, jotka sopisivat yhteen, Paul muistelee.
- Päädyimme elementteihin maa, vesi ja ilma, jotka yhtyvät lopussa.
Driessen kirjoittaa tarinan ennen kuin aloittaa piirtämisen. Mietin tässä omaa ns. Örvelö- ja Cuvia-projektia. Näitä kahta olen kirjoittanut useita vuosia. Piirroksia ja luonnoksia on kasassa, mutta piirrosten julkaiseminen ja integroiminen tapahtuu vasta myöhemmin.
Tätä tarinaa kuvittaa Irjan tekemä piirros, joka photoshopattiin joskus 90-luvulla.
Driessen piirtää näennäisen huojuvalla mutta hienovaraisella viivalla. Irjan mielestä viivapiirrokseni ovat selkeitä ja viiva on vakaa.
Mitä muuta tästä jutusta irtoaa?
- absurdien elokuvien tekeminen
- teoksia, jotka haastavat katsojan huomiokyvyn
- rinnakkaiset ja irralliset tarinat yhtyvät
- vetoapua on haettu näennäisen hullusta huumorista
- maailmankuvassa panostetaan omituisuuksien yhdistämiseen
Pelolla Driessen taisi leikkiä elokuvassa The Writer (1988), jossa taiteilija kohtaa kuoleman. Siinä kirjailija jallittaa viikatemiestä luovuuden voimalla. Luovuus on siis kuoleman vastavoima?
- Tietysti. Taide voi voittaa kuoleman, vaikka vain väliaikaisesti. Toisaalta taide jää elämään tekijänsä jälkeen.
Toisaalta animaatiomaailmassa taide on viime aikoina ajautunut ahtaalle. Nimekäs Driessenkin pääsee tekemään lyhäreitään harvakseltaan. Hän on työskennellyt yli 30 vuotta Hollannin ohella myös Kanadassa.
Taiteiden rahoitus on supistunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti