Nokian menestymättömyyden salaisuus saattaa löytyä Google-kuvahaulla. Malleja on vimmatusti ja kaikki ovat muunnelmia versioista, joista kukaan ei ole enää kiinnostunut.
Nokian tehtaat on viritetty tuottamaan yli sata miljoonaa puhelinta vuodessa.
Halpoja ovat, tuotanto pelaa, logistiikka toimii, mutta silti suomalaisvetoisia volyymikännyköitä myydään entistä vähemmän.
Aika ajoi Nokian ohi viidessä vuodessa. Ylin operatiivinen johtaja kehotti hyppäämään palavalta lautalta, väkeä on vähennetty, mutta repaleisten purjeiden reivaaminen on nykytietämyksen valossa liian hidasta. Tuhlattavaa taskurahaa on enää muutama miljardi. “Burning rate” on kuitenkin pelottavan korkea. Vaihtoehtoja Nokialla on entistä vähemmän.
Miten luodaan uutta, kun samalla pitää rankalla kädellä teurastaa vanhaa alta pois?
Nokian tuotantomäärien pudotus on kymmeniä miljoonia kappaleita. Uudella strategialla tavoitellaan massoja lumioiden ostajiksi, mutta myyntikäppyröiden nousuun menee monta vuotta.
Apple-killeriä ei ole syntynyt ja Samsungin taklaaminen on vielä vaikeampaa. Tablettien tekemiseen Nokia + Microsoft joutuvat piirtämään kahdeksikkoa ja jälleen heitetään kuraa entisten asiakkaiden silmille.
Nokian nousuun – jos sitä enää koskaan tulee – menee monta vuotta. Vuonna 2015 kaikki voi olla toisin, jos niin pitkälle selvitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti