keskiviikkona, helmikuuta 27, 2008

Verkottuminenko vanhanaikaista?

Verkottuminen ja yhdessä ideoiminen ovat parhaita tapoja uusien asioiden innovoinnissa. Tätä metodia käytetään jatkuvasti yritysmaailmassa. Oletteko varmasti samaa mieltä? Joudun päivittäin ihmettelemään näitä asioita. Keskustelemme sosiaalisen median soveltamisesta innovaatioiden kaupallistamisessa yli kansallisten rajojen.

Useimmiten asenteemme eivät suuresti poikkea muiden maitten valtavirroista, mutta sosiaalisen median globaaliset hyödyntämispyrkimykset törmäävät meillä myös kielitaidon puutteeseen. Vahva kansallinen yhtenäiskulttuuri vaikeutta myös ovien ja ikkunoiden avaamista Eurooppaan ja maailmalle.

Miten on sosiaalisen median soveltamisen laita? Moniko yritys antaa työntekjöittensä vapaasti heilua Facebookissa, Ningissä ja MySpacessa? Paraneeko tuottavuus, kun roikumme Twitterissä ja Jaikussa?

Havainnoin blogeissani heikkoja signaaleja ja muutostarpeita. Yritän ymmärtää muutokseen johtavia tai pakottavia ilmiötä. Muutostarpeiden muokkaaminen projekteiksi, joihin osallistujat sitoutuvat pitkäksi aikaa on jo paljon vaikeampi juttu.

Ei ole helppo kasata ryhmiä, jotka aidosti toimivat open innovation -hengessä. Kyräileviä tiedon pihtareita löytyy organisaatioiden kaikilta tasoilta.

Kaikki, jotka tuntevat voivansa antaa jotain mahdollisille hankkeille ovat tervetulleita mukaan. Innovation Camp-ryhmän jäsenet ovat asiantuntevia ja idearikkaita ihmisiä, joilla on vahvoja näkemyksiä vaikkapa aluekehittämisestä.

Meillä on työn alla useita Open Innovation -hankkeita. Jotkut ovat vain osittain avoimia, koska mukaan tulevat joutuvat salassa pidettävän aineiston haltioiksi.
  1. Venäjä PT 1000
  2. Biocity käytännössä
  3. China - Europe Network
  4. Biotouch (putsarit parkkihallien alle)
  5. Zenior Connected Villages (K-City)
  6. BID - business improvement district (paljon enemmän katon alle)
Uusia aloitta on tulossa. Innovaatioyhteistyön ydinryhmää yhdistää vahva kotiseuturakkaus omaa aluettaan tai toimialaa kohtaan. Oman alueen kehittyminen on heille sydämen asia. Tässä tulee uudelleen tämä "touch". Kehittäminen on kontaktilaji. Ilman kosketusta jutut kuolevat pystyyn ja kelottuvat.

Hankkeittemme pääkriteerinä on, että ne hyödyntävät mahdollisimman hyvin kohdealueen kehitystä ja elinkeinoelämää. Uudet ideat ja magnetisoidut keskittymät vetävät mukaan uusia yrityksiä, tutkijoita ja muita osaajia.

Olemme keskeisesti mukana luomassa bio- ja terveysteknologiaan keskittyviä innovaatioita. Suomalaiset ovat varsin idearikkaita, mutta innovaatioiden muuttaminen käytännön toiminnaksi ontuu pahasti.

Monen mielestä meiltä puuttuu kaupallistamisen taito. Ideoiden toteuttamiseksi tarvitaan toimivia yhteistyöverkostoja, kaupallista osaamista sekä rahoittajia. Toinen heikkoutemme on lisenssiosaamisen puute. Meidän pitää aina aloitta kaikki jutut alusta asti, vaikka hyödynnettäviä valmiita ratkaisuja olisi tarjolla nurkan takana.
Lähetä kommentti