Kirjoitan ajatuksia sosiaalisen median mahdollisuuksista kiinteistöjen jalostamisessa ja aluekehityshankkeissa.
- Ketteryys
- Nopea toiminta
- Uudet avoimet yhteistyömallit
- Sähköisellä nopeudella etenevä innovointi ja kehitystyö
- Työkalut ovat ilmaisia ja niitä käyttävät kymmenet miljoonat
- Sovellusten rakentaminen ja siirtäminen uusille alueille on nopeaa
KUVAILEN SOSIAALISEN MEDIAN TAUSTOJA
(tässä on uusia asioita ja termejä, mutta SM-asiat ovat halpoja, joustavia, nopeita ja saavuttavat sähköisellä nopeudella suuria joukkoja ja/tai rajattuja kohderyhmiä. Basecamp on rajatun kohderyhmän täsmäsovellus).
Sosiaalinen media tarkoittaa sisällön, yhteisöjen ja Web-teknologian liittoa. Uudet sovellukset ovat yleensä helppokäyttöisiä ja keveitä. Niiden käytön oppivat tuhannet tai jopa miljoonat henkilöt pienellä vaivalla. Ne tarjoavat ihmisille mahdollisuuden ilmaista itseään ja jakaa tuotoksiaan.
Erilaiset palvelut ja aiheet houkuttelevat ympärilleen käyttäjiä, jotka kuluttavat, kommentoivat ja tulostavat toistensa tuotoksia. Tuloksena on kymmeniä jopa satoja miljoonia blogeja, valokuvia, videoita ja keskusteluja, jotka muodostavat uudenlaisia yhteisöjä verkkoon.
Sosiaaliseen mediaan kuuluu myös ketteryys ja keskeneräisyys. Sisältöä tuotetaan vauhdilla, ja yhteisöt nostavat parhaat tuotokset esiin. Valtaosassa näistä uusista sosiaalisen median palveluista ei kuitenkaan ole selvää liiketoimintamallia: palveluista ei kukaan halua maksaa mitään. Palvelut rakentuvat mainion idean ympärille, mutta tulovirtaa ei ole.
KK-Netissä olemme kartoittaneet Sosiaalisen Median (Social Media) liiketoimintamahdollisuuksia. Parhaat SM palvelut pystyvät myymään tuotteita ja osaamispalveluja, virtuaalisia ja konkreettisia. Tulevaisuuden uusia liiketoimintamahdollisuuksia ovat sisällön ja ratkaisujen tuottaminen maksua vastaan virtuaaliorganisaation laajaa osaamista hyödyntäen.
Voimme myös siirtää nopean ja avoimen tuotekehityksen työkalujen käyttöä ja ohjausta asiakkaillemme ja laskuttaa ohjauksesta, valmennuksesta tai lopputuloksesta (deal making process support).
Sosiaalisen median työkalut ovat keveitä ja ketteriä. Miljoonat ihmiset ovat tutustuneet niihin vuosien ajan. Tämän takia maailmassa on paljon ”samalla tavalla ajattelevia”, jotka pienellä vaivalla voivat kytkeytyä virtuaalisiin projekteihin (Loosely coupled = keveitä, nopeita ja joustavia kytkentöjä).
Yritysverkostojen ja –kumppanien väliseen toimintaan soveltuvat kehitytetyt työkalut. Ilmaisten työkalujen takaisinmaksuaika on lyhyt ja operaatioiden skaalautuvuus, laajennettavuus on helppoa, edullista ja nopeaa. Yhdistelmäpalvelut tuovat täysin uusia mahdollisuuksia esittää tietoa. Tätä nykyä suosituimmat yhdistelmäpalvelut esittävät tietoa maantieteellisen paikan perusteella: vaikkapa suuren yhteisön kiinteistömassaa voidaan selata kartan avulla sen sijaan että niitä katsottaisiin aikajärjestyksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti