Tie on itäisimmän Suomen tärkein pohjois-eteläsuuntainen reitti. Tien pituus on 604 kilometriä.
Koskenkylästä lähes Kouvolaan asti tie on leveäkaistatietä. Kouvolan ohitus tapahtuu moottoriliikennetietä.
Kouvolasta eteenpäin kuljetaan Salpausselkää kohtalaisen hyväkuntoista, mutta herkästi ruuhkautuvaa tieosuutta. Lappeenrannan, Joutsenon ja Imatran kohdalla on lyhyet nelikaistaiset tieosuudet.
Imatran Mansikkalasta Oritlammelle tie ohittaa taajaman moottoritienä. Koko osuus Lappeenrannasta Imatralle rakennettaan nelikaistaiseksi sekaliikennetieksi.
Imatran pohjoispuolella tie on hyvätasoista kaksikaistaista valtatietä, jonka sujuvuus on varsin hyvä.
Parikkalassa tie kulkee lyhyen matkan aivan rajavyöhykkeen tuntumassa. Tie jatkuu Simpeleen, Kesälahden, Kiteen kautta Joensuuhun.
Tie ohittaa Joensuun ja kääntyy Kajaanin tielle. Tie jatkuu Kontiolahden, Juuan, Nurmeksen, Valtimon ja Sotkamon kautta Kajaanin keskustaan.
Tie kulkee seuraavien kuntien kautta: Pernaja – Liljendal – Lapinjärvi – Elimäki – Kuusankoski – Kouvola – Valkeala – Luumäki – Lappeenranta – Joutseno – Imatra – Ruokolahti – Rautjärvi – Parikkala – Kesälahti – Kitee – Tohmajärvi (Onkamo) – Pyhäselkä – Joensuu – Kontiolahti – Juuka – Nurmes – Valtimo – Sotkamo – Kajaani.
Pernajan ja Joensuun välinen osuus kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ehdottamaan runkotieverkkoon. Pernajan ja Lappeenrannan sekä Onkamon (kantatien 70 liittymä) ja Joensuun väliset osuudet kuuluvat yleiseurooppalaiseen TERN-tieverkkoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti