sunnuntai, joulukuuta 14, 2008

Nokia jyrää kustannustehokkuudellaan

Nokia parantelee suhteitaan teleoperaattoreihin Yhdysvalloissa. Operaattoreilla on USA:ssa paljon valtaa vahvan jakeluverkostonsa takia. On erikoista, että Nokia on menestynyt hyvin markkinoilla, joissa kuluttajat tekevät itse merkkivalintansa. Nokian menestys on perustunut oman jakeluverkon ja brändin voimaan. Äkisti luulisi, että suomalaiset pärjäävät paremmin Business to Business -markkinoilla.

Kuluttajille on tarjottava enemmän vastinetta rahoille kuin mihin kilpailijat pystyvät:

1. Parempaa palvelua
2. Pelkkä hyvä puhelin ei enää ole menestyksen tae
a. Käyttökokemus
b. Keksinnöt
c. Kustannustehokkuus

Nokia luottaa kustannustehokkuuteensa. Kai Öistämön mukaan Nokia pystyy pudottamaan hintojaan parikymmentä prosenttia pienessä ajassa mutta silti bruttokate pysyy samana. ”Yksikään meidän kilpailijoistamme ei pysty tähän.”

Nokialaiset myöntävät, että Applen iPhonen keskeinen vahvuus on internetin helppo käyttö kosketusnäytöllä ja hyvä käyttöliittymä.

Markkinatutkimusyhtiöt arvioivat älypuhelimien myynnin kasvavan vuonna 2009 eniten, vaikka kokonaismarkkinat supistuvat.

Siksi Nokia tähtää USA:n markkinoille. Taantumasta ja lamasta huolimatta monella amerikkalaisella on vielä taaloja sukanvarressa.

Nokia haluaa menestyä myös Etelä-Koreassa. Luin hiljattain Nokian olemattomasta markkinaosuudesta Japanissa (1 %), josta yritys vetäytyy, koska DoCoMo-konseptin murtamiseen ei ole keinoja.

Ei kommentteja: