OPK:n aikana Nokia muuttui avoimemmaksi. NokiaWorld - yrityksen suurin markkinointitapahtuma Lontoossa - osoitti, ettei yritys enää torju kritiikkiä ja eriäviä mielipiteitä. Nokian tuotteista ja tulevaisuudesta keskusteltiin avoimesti. Yrityksen jättävät avainhenkilöt eivät lähteneet ovet paukkuen.
Median ja blogaajien lellikiksi Nokia ei Lontoossa noussut, mutta tilaisuus vahvisti uskoa uuden linjan löytymisestä. Nokia on “back on track”, mutta paremmat ajat koittavat vasta vuoden kuluttua kun meegot tulevat tuotannosta.
Uusi johtaja aloittaa tehtävänsä ensi viikolla, mutta hänkin ehti piipahtamaan Lontoossa. Stephen Elop joutuu aloittamaan vanhan johdon kattamalta pöydältä. Uudet mallit ilmentävät Nokian moni-laitestrategiaa ja vertailut Appleen eivät anna oikeaa kuvaa mobiilialan suurimmasta.
Nokia asemoi itsensä mobiilibisneksen Toyotaksi. High-end-ratkaisuja joudumme odottamaan vuoden 2011 kevääseen, jolloin Meego-taskutietsikat vyörytetään kauppoihin.
N8 myyntitavoitteeksi on ilmoitettu 50 miljoonaa yksikköä. Niklas Savanderin mielestä tavoite on mahdollinen. Ratkaisevassa asemassa ovat sadat suuret operaattorit Vodafonesta alkaen eri puolilla maailmaa. Ja tietenkin asiakkaat. Pieniä viitteitä innostuksen lisääntymisestä on havaittavissa. Nokialla on yhä paljon kannattajia, vaikka kriitikot saavat äänensä paremmin esille.
NokiaWorld alleviivasi yrityksen suuruutta ja maailmanlaajuisuutta
Brändistä huolehtimista Kallasvuo piti aloittaessaan keskeisenä osana työtään. OPK toivoi, että kuluttajalle syntyy vahva tunneside tuotemerkkiin – ei välttämättä yhtiöön ja sen johtoon, jotka ovat tärkeitä sijoittajien kannalta.
Apple meni suhdetyössään askeleen pidemmälle: tunnesidettä rakennettiin omppumerkistä itse tuotteeseen. Nokialaiset luurit ovat persoonattomimpia; käyttötavaraa. Applen tunnesidettä vahvistettiin ja jatkettiin Steve Jobsin persoonaan asti. Olli-Pekka Kallasvuo lajitteli ajattelussaan sijoittajat ja asiakkaat eri kastiin. Applen Jobs onnistui niputtamaan kaikki yhden ja saman hurmahengen alaisuuteen.
OPK:n mukaan Nokian toimitusjohtajan työ on enemmän "ihmisten kuin toiminnan johtamista”. Nimitysvaiheessa yhtiön tekemissä arvioinneissa Kallasvuon johtamistyyliä pidettiin kannustavana, tilaa antavana ja määrätietoisena.
Steven Jobs on aina ollut tiukasti mukana tuotekehityksessä, muotoilussa ja detaljeissakin. Kapeammalla tuoteportfoliolla tämä lähestymistapa on tuottanut tulosta. Nokian johto joutuu delegoimaan tuotekehitysvastuuta alaspäin ja ilmeisesti edelleen matriisiorganisaation monilukuisille projekteille ja tiimeille.
Jorma Ollila: Elopin vahvuudet ohjelmistoteknologiassa ja muutoksessa
Stephen Elopin mukaan Pohjois-Amerikka on jatkossa Nokialle "kriittisen tärkeä" markkina-alue.
Pohjois-Amerikassa Nokian markkinaosuus kaventui OPK:n aikana entisestään. Microsoftissa työskennellyt Elop tähtää Nokiassa kannattavaan kasvuun. Ensimmäinen tehtävä on kuunnella työntekijöitä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti