Matkapuhelimia valmistetaan kuin sellua isoissa tehtaissa ja hikipajoissa kaukana kotimaastamme. Tulevaisuus on softassa ja palveluissa ja se tuo töitä takaisin perinteisten länsimaitten koodipajoihin. Nokia on oiva massatuotannon ja taskumattien jakelija. Ongelmaksi nousi Apple iPhone ja yrityksen ylivoimaiset palveluratkaisut. Nokia ei ajoissa tajunnut uskollisten fanittajasuhteiden merkitystä.
Mobiiliosaamisen painopiste siirtyi 2000-luvulla asteittain Pohjois-Amerikkaan. Eurooppalaiset ja aasialaiset jatkoivat laitevalmistuksen kestämättömäksi käynyttä kehitystä. Nokian johtajavaihdos, MeeGo yhteistyö Intelin kanssa ja lisänä rokassa yhteistyö Yahoon kanssa ennakoi uuden globaalin palvelukokonaisuuden syntyä. Nokialla on tässä kokonaisuudessa tärkeä rooli. Yahoo, Intel ja Microsoft tarvitsevat Nokiaa. Heidän avulla Nokialla on aito mahdollisuus uuden kilpailuasetelman rakentamiseen. Amerikkalaiset avaavat Nokialle ovia Amerikan markkinoille.
Matkapuhelinta verrataan kohta kadunkulmissa könöttäviin puhelinkoppeihin. Tulevaisuus on “monitoimikoneissa”, joilla edelleen voi soittaa. Pieniin päätelaitteisiin ei kannata tunkea kaikkea hyvää. Verkkojen kehittymisen myötä palvelut sijoittuvat pilviin ja käyttäjät maksavat käytöstä muutaman sentin tai euron. Tuleva murros on kaikkien tiedossa, mutta käytäntöön viemisen osaamisessa Apple ja Google (Android + kumppanit) ovat vieneet pidemmän korren.
Väkivahva Microsoftkaan ei ole pystynyt vastaamaan haasteeseen YKSIN. Nokia on tehnyt oikean liikkeen ja olen samaan mieltä Jorma Ollilan kanssa: “Kyse ei ole siitä, etteikö Nokia tunnistaisi narunpäitä, joista keritään seuraava suuri menestys. Nyt pitää saada organisaatio toimimaan, jotta tehtyjen päätösten toimeenpano paranee.”
Perusasetelmat ovat muuttuneet. Nokia ei selviä yksin. Otsikossa maalattu yhteistyökuvio on paras näköpiirissä oleva mahdollisuus. Nyt vain toimeksi! Muutos vie useita vuosia. Softa- ja järjestelmäosaamista tarvitaan. Kännykkäosaaminen ei enää riitä. iPhone ei ole pelkästään kosketuspuhelin. Sen taustalla on kokonainen palveluketju ja toimiva järjestelmä.
Uusi toimitusjohtaja lupaili toimivaa, aukotonta ja helppokäyttöistä kokonaisuutta. Ehkä on on oikea mies muutoksen läpiviemiseen, mutta vuodessa hän ei siitä selviä. Toisaalta on turha marmattaa puolen vuoden kuluttua, ettei mikään muuttunut. Tarjolla oleva urakka vie 5 – 10 vuotta.
Kilpailijat eivät tule nukahtamaan Ruususen uneen. Perässä juoksijalta vaaditaan taistelulentäjän kokemusta. Perinteisin keinoin Nokia jäisi joka kierroksella muista jälkeen. Tähän on tultu. Annetaan ahertajille armoa! Eiköhän se siitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti